الحاجة رئيسة
بعد وفاة زوجها .. الحاجة "رئيسة" 70 سنة وتعمل على عربية فول .. القصة كاملة
اجتماعي - مطبات 

“يا بنى الشغل عمرو ما كان عيب” بهذه الكلمات وصفت الحاجة “رئيسة” البالغة من العمر 70 سنة، رحلة كفاحها مع عربية الفول، منذ ما يقارب 50 سنة وهي تعمل برفقة زوجها وتساعده في أداء عمله.

وصرحت الحاجة رئيسة لـ “اليوم السابع”، “من لما كان عندي 20 سنة اتجوزت وكنت واقفة مع جوزي ربنا يرحمه، ببيع معاه وأساعده على عربية الفول وربنا رزقنا بـ3 أولاد وربيناهم من عرقنا”، بحسب ما نقلته صحيفة اليوم السابع.

الشغل عمرو ما كان عيب

وأكملت الحاجة “رئيسة” حديثها : “الشغل عمرو ما كان عيب وكل يوم من 50 سنة وأنا بقوم أصلي الفجر فرض حاضر وربنا وبعد أقوم أسوي الفول وأجهز السلطة والباذنجان وكل ما نحتاجه لزوم السندوتشات وأذهب إلى عربية الفول وأنظفها وأفرش وأبدأ استقبل الزباين بتوعي، وكل حاجة أنا بعملها بأيدى وبعد وفاة زوجي وأنا متحملة المسئولية كلها لوحدي وبتوكل على ربنا دايماً”.

وأكملت : “الحياة محتاجة إلى يعافر ويتعب على نفسو مش يقعد في البيت ويستنى الرزق يجي لحد عندو وهو قاعد ف مكانو، وبنصح شباب اليوم محدش يقعد الشغل الكتير والأهم من ده الرضا بالي ربنا يرزقك بيه، ونفسي أفضل مكملة لحد أخر يوم في حياتي، وبتنمي ربنا يكرمني أعمل عمرة قبل ما أموت”.