بعد أتهامه بإهانة أهل الصعيد .. بلاغ ضد الإعلامى "تامر أمين" .. القصة كاملة
اجتماعي - مطبات 

تقدم المحامي عمر الأصمعي ببلاغ إلى النائب العام، ضد الإعلامى المصري تامر أمين، بعد حلقته المثيرة للجدل والتى تحدث فيها عن الصعيد.

وقال “الأصمعي” في بلاغه الذى يحمل رقم 7540 لعام 2021، إن الإعلامى تامر أمين، ظهر في حلقة برنامجه بتاريخ 18 فبراير الجاري، يهاجم رجال ونساء الصعيد وحط من قدرهم، وذكر عدة عبارات من شانها تكدير السلم وإثارة الفتنة بين المواطنين.

وأوضح المحامى في بلاغه المقدم إن “أمين” قال في حلقته : “نسبة كبيرة سكان الصعيد بيخلفو ولاد وبنات مش عشان يدخلوهم المدارس ويتعلمو، لا ده عشان الولد والبنت يصرفوا على الأب والأم، وفيه أسر كتير لما يخلفو ولد ويتجاوز سن 5 أو 6 سنين يودوده الورشة أو اي حاجة يشتغلها زي الورش أو في المعمار، بإختصار أحنا بنسميه صبي المعلم بلية”.

وأكد المحامى في بلاغه، إن “أمين” قد أهان بنات ونساء الصعيد، بعد ذكر ألفاظ تهينهن وقال : “اول ما البنت بتبقى عندها 8 أو 9 سنين تشتغل في البيوت، وفيه أزمة في القاهرة والأسكندرية من فكرة الخادمات في المنزل، في بنت يطلع عينها ومش بتنبسط في فترة الطفولة، وياسلام لو ست البيت بتكربها وتخليها تشتغل 24 ساعة، عشان في أخر الشهر تأخد ألف أو الفين جنيه.